Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Siapakah Hakikat Aku yang Sebenarnya ?

Siapakah Hakikat Aku yang Sebenarnya ?

Siapakah Aku ?

Diri Aku Adalah Dirimu Tapi Aku Bukanlah Engkau!

Yaa Allah alangkah menakjubkan ketika Aku hidup, Aku tidak tahu dimana Kau berada. Padahal Kaulah yang ADA, tapi mengapa yang ADA menjadi TIDAK ADA, apakah yang ADA itu TIDAK ADA Ataukah yang TIDAK ADA itu yang ADA ?

kalau begitu Matikan Aku biar Aku tidak ada sehingga Aku Mengenal yang ada dan lebur kedalamnya.

Kalau begitu siapa Hakikat Aku ?

Ya Allah Aku tahu ketika Aku jatuh, hancur itu kerana Diri Aku yang ada disana, dan ketika diri Aku tidak ada disana semua berubah. Aku lihat tidak ada siapa-siapa, dan ketika Aku tidak boleh melihat apa-apa, nyatalah hanya Engkau, Engkau sendiri. Tidak ada siapa-siapa lagi, kerana Engkaulah Allah Tuhan yang tiada apa pun selain Allah.

Dan siapakah Diri Aku ini ? Yang pasti Aku bukanlah Engkau, kerana Aku bukanlah apa-apa dan bukan siapa-siapa.

Ya Allah ketika Mata melihat dan telinga mendengar, Hati merasakan, semakin Aku lihat Aku dengar dan Aku rasakan semakin Buta, tuli dan pekak jiwa ini.

Ya Salam Ya Allah coba Aku cari disana tak Aku temukan Allah disana, sehingga Aku tersesat disana.

Semakin Aku meronta, berusaha semakin jauh Aku tersesat. jalan Aku buntu dan Akhirnya Aku diam, pasrah siap hancur, dan Mati. Dan ketika selimut Mati Allah selimutkan pada Aku maka tiadalah Aku dan Alangkah terkejutnya DiriKU karena nampak semuanya itu palsu, Fatamorgana, tidak ada dan Kosong belaka.

Ya Allah mengapa Aku Melihat, Mengapa Aku Mendengar dan merasakan sesuatu yang tidak ada dan Kosong. Alangkah Agungnya Allah Ciptaanmu, Makhluk-Mu dari yang tidak ada Allah jadikan ada, menjadikan Aku Buta tidak Mengenal Allah sama sekali.

Maka kembalikan Aku dalam ketiadaan kerana sesungguhnya Aku tak kan pernah ada.

Ya Allah kalau begitu siapakah Aku ini ? kerana Aku tidak pernah ada, dan Aku bukan apa-apa dan bukan siapa-siapa.

Firman Allah : Karena itu, ingatlah kepada Aku, Niscaya Aku akan mengingat Allah pula. Dan bersyukurlah kepada Aku, serta janganlah kamu mengingkari Nikmat Aku.

Hebat dan Mulianya engkau Ya Allah yang Maha Agung dan Maha Wujud mengingat hamba yang lemah dan tidak Wujud. Hanya karena mengingat Allah. Maka Siapa yang boleh mengingat Allah Apakah yang tidak ada boleh Mengingat yang ada ? Apakah ALLAH mengingat ALLAH tentu tiada keraguan lagi. Mungkinkah yang TIDAK ADA bisa bersukur kepada yang MAHA ADA tentu tidak dan Mustahil. Maka ALLAH Yang Bersukur Pada ALLAH.

Innaka Mayyitun Wa Innahum Mayyitun (Sesungguhnya kau adalah Mati dan kamu semua adalah Mati). Kerana yang Hidup dan yang ada hanya satu (ALLAH SWT) yang Sekiranya ada di langit dan di Bumi tiada tuhan selain ALLAH, maka lenyaplah Diri ini. Karena Mustahil ada dua yang Wujud dan Mustahil ada dua yang WUJUD ALLAH YANG MAHA AGUNG.

Wallahu a'lam bishawab... Semoga bermanfaat...

Posting Komentar untuk "Siapakah Hakikat Aku yang Sebenarnya ?"